انجمن علمی و ادبی زبان و ادبیات فارسی دبیرستان شاهد پسران الیگودرز
ارتقا دادن صلاحیتهای علمی و حرفهای و رشد خلاقیت و توانایی کارکنان مدرسه و دانشآموزان، متناسب با استعدادها و علائق آنها، از وظایف مهم هر مدرسه است. تحقق این امر با توجه به تنوع علایق، تفاوتهای فردی دانشآموزان و کثرت جمعیت دانشآموزی کشور، در عین محدودیت امکانات و منابع موجود، عموماً با مشکل مواجه میشود. با وجود این یکی از راهکارها در این زمینه تشکیل گروههای دانشآموزی در قالب انجمنهای علمی ـ درسی است.
تعیین اهداف
به منظور برنامهریزی و کیفیتبخشی به فعالیتها، اهداف تشکیل انجمنهای علمی را به شرح زیر مشخص نمودیم:
۱. اشاعه فرهنگ پژوهش و تحقیق در بین دانشآموزان؛
۲. رشد و توسعه بنیه علمی و پژوهشی دانشآموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیتهای آنان؛
۳. هدایت و راهنمایی دانشآموزان در جهت علایق و استعدادهایشان؛
۴. ایجاد زمینه مشارکت دانشآموزان مستعد و علاقهمند در انجام کارهای علمی و پژوهشی؛
۵. برنامهریزی، جهتدهی و ارتقای عملکرد انجمنها؛
۶. حمایت از دانشآموزان عضو انجمن و بهرهگیری از آنها در جهت ارتقای امور آموزشی، پرورشی و حتی اداره مدرسه.
مراحل تشکیل و فعال سازی انجمن ها
در ابتدا بهمنظور هدایت، برنامهریزی و هماهنگی بیشتر بین گروهها و کیفیتبخشی به عملکردها، از بین همکاران یک نفر بهعنوان مسئول و رابط بین گروهها تعیین گردید.
قدم اول: نیازسنجی از دانشآموزان در خصوص آگاهی از علائق و استعدادهای آنها از طریق تهیه یک فرم نظرسنجی و نیازسنجی در مورد زمینه فعالیت و نوع انجمن
قدم دوم: جمعبندی موارد جمعشده
قدم سوم: تشکیل گروههای علمی توسط همکاران با توجه به فرمهای تکمیل شده و انتخاب مسئولین انجمن
قدم چهارم: برگزاری اولین جلسه با اعضای گروهها طبق دستورالعمل ابلاغی بهمنظور تشریح وظایف گروهها و ترغیب آنان به فعالیتهای نو و ابتکاری در چارچوب انجمن.
نکته مهم: با توجه به محدودیت زمانی برای فعالیت انجمن، انتخاب مسئول گروه بهعنوان رابط بین ما و دانشآموزان و ارتباط مناسب و فعال ایشان موجب ارتقای کاری انجمن شد.
قدم پنجم: جمعآوری ایدهها و نظرات اعضا با کمک مسئولین و انتخاب بهترین موارد و مشخص کردن تمرکز بر فعالیت مورد نظر.
ایده های مطرح شده و تأیید شده عبارت بود از:
۱. راهاندازی و بهروزرسانی وبلاگهای علمی و پژوهشی متناسب با عناوین انجمنها؛
۲. تهیه و تنظیم فصلنامه، گاهنامه و نشریه؛
۳. توجه به فعالیت اعضا در برنامههای آغازین، مناسبتها و.؛
۴. پیشنهاد و برنامهریزی برای بازدیدها و گردشهای علمی؛
۵. تشویق و ترغیب دانشآموزان، بهویژه اعضای انجمن، به شرکت در مسابقات و جشنوارهها؛
۶. انجام پژوهشها و ارائه راهبردها و یافتههای خود برای ارتقای عملکرد مدرسه در مورد حیطه کاری هر انجمن؛
۷. ایجاد فرصت مناسب برای ارائه یافتهها و فعالیت انجمنها برای سایرین؛
۸. نشر و انتشار گزارش عملکرد گروههای علمی؛
۹. تهیه محتواها و دستسازههای متناسب با دروس مختلف و تشکیل بانک نرمافزاری مناسب؛
۱۰. تقدیر و تشویق گروههای علمی برتر.
نتایج کلی طرحفعال سازی انجمن ها
ـ مشاهده فعالیت چشمگیر و رقابتی گروهها و مسئولین و تبادل نظر با آنها؛
ـ اعتماد کردن به دانشآموزان و بهرهگیری از ایدهها و نظرات ایشان در خصوص کیفیتبخشی و فعالسازی گروهها و کسب موفقیت در مسیر انتخاب شده؛
ـ انجام مطالعات پژوهشهای درسی و تولید محتواهای مناسب درسی؛
ـ ایجاد بستر مناسب فعالیتهای علمی و پژوهشی برای افراد علاقهمند و مستعد در جهت افزایش آموختهها و یادگیری عمیق.